Introducció
A continuació es presenten les diferents fases que cal seguir per realitzar casos d’ús sobre la Plataforma Transversal de Dades (PTD). Aquestes fases detallen els passos necessaris per garantir una integració eficient i adequada amb la plataforma, assegurant així que es maximitzen els beneficis de la seva utilització. Cada etapa inclou recomanacions i bones pràctiques per facilitar el procés i garantir-ne l’èxit.
Important: Aquest esquema serveix com a guia flexible que permet personalitzar el recorregut segons les característiques i requisits del projecte, assegurant així una integració eficaç i eficient. Per tant, el procés d’implementació a la PTD s’adaptarà a les necessitats específiques de cada proveïdor.
Primers Passos: sol·licitud i sessió de benvinguda a la PTD
El primer pas a seguir per formar part de la infraestructura de la PTD és el de realitzar una petició formal d’acompanyament, després de la qual es realitzarà una sessió introductòria.
A continuació, mostrem en detall els passos a seguir en aquesta etapa.
1. Sol·licitud d’acompanyament | Informació proveïda per PTD | Informació entregada/accions requerides pel proveïdor |
---|---|---|
El primer pas es realitza fet una sol·licitud de la petició a ACOPTD del servei per part de l’àmbit o proveïdor. | Informació general de com s’inicia el procés): - Explicació de què és ACOPTD (en curs). - Credencials per accedir a Jira CTTI. |
S’ha d’obrir petició a Jira demanant l’acompanyament. |
2. Sessió de benvinguda a la PTD | Informació proveïda per PTD | Informació entregada/accions requerides pel proveïdor |
---|---|---|
Es realitzarà una reunió (temps estimat 1h) de cara a tenir un primer contacte. Es podran tractar els següents temes: ● Arquitectura de la PTD (mòduls i serveis) ● Exemples de cas d’ús ● Cicle de vida d’acompanyament durant un projecte ● Dades que s’han de proporcionar per part del proveïdor (formulari) ● Perfils recomanats / coneixements necessaris (certificacions) |
- Convocatòria amb contingut de la sessió. - Welcome pack - Formulari per a nous casos d’ús |
No és necessària cap informació per part del proveïdor en aquest pas. |
3. Suport a la configuració de l’entorn DES | Informació proveïda per PTD | Informació entregada/accions requerides pel proveïdor |
---|---|---|
Es definiran els recursos a desplegar pel proveïdor en l’entorn DES segons la tipologia i abast del projecte: ● Els recursos es dotaran mitjançant plantilles IaC Terraform (Databricks, Azure, MongoBD, etc.) ● Es proporcionaran requisits de seguretat de l’entorn ● El repositori de Codi del proveïdor haurà d’utilitzar el mateix que el que determina CTTI en els entorns de PRE/PRO. Ara AzureDevops // futura migració Github |
- Plantilles Infrastructure as Code (IaC) en Terraform en funció dels recursos que siguin necessaris - Github / AzureDevops. - Requisits en repositoris de codi. CI/CD. |
- Disposar de la subscripció al Tenant del CTTI. - Ticket ISOL (per proveïdor) si hi ha infraestructures de solució. |
Projecte: passos a seguir per a la implementació del projecte a PTD
Un cop realitzats els dos primers passos introductoris a la plataforma, ja es pot començar amb la implementació del projecte a la PTD. Per aconseguir aquest objectiu, serà necessari seguir aquestes fases d’acompanyament.
1. Reunió kick-off de projecte | Informació proveïda per PTD | Informació entregada/accions requerides pel proveïdor |
---|---|---|
Es realitzarà una sessió amb l’àmbit o proveïdor on es proporcionarà el detall del projecte. Es podran tractar els següents temes: ● Tipologia de projecte ● Serveis i funcionalitats que precisa el projecte ● Orígens, accessibilitat i tipologia de les dades (requereix ingesta o no, etc) ● Equips implicats (departament + PTD + proveïdor) ● Tasques que haurà d’assumir cadascun dels equips ● Requisits de seguretat, rendiment o especials a tenir en compte ● Criteris d’acceptació per a la productivització (que s’han de tenir i passar) ● Següents passes i procediments a seguir per a la implantació del projecte ● Explicar nivell de tallatge de còmput disponibles a la PTD (si és necessari) ● Explicar les tipologies de clústers proporcionats per la PTD (si és necessari) ● Tecnologia recomanada per la PTD segons el cas d’ús |
- Formulari recollida de requisits (https://forms.office.com/e/P94Wah89SK?origin=lprLink) perquè puguin preparar qualsevol pregunta sobre com omplir-lo - Canal per dubtes de definició: bústia GENCAT (després de la reunió). - Seguretat - Controls d’arquitectura_v1.pdf (després de la reunió). - Qualitat_de_la_dada_v2.pptx (després de la reunió). - Plantilla DA (PTD / CTTI) (Arquitectura_DT_DAQ_V2.7.docx) (després de la reunió). |
- Dissenys funcionals o tècnics dels que es dispossi per part de l’àmbit o el proveïdor. - Formulari de recollida de requisits emplenat (després de la reunió). |
2. Resum projecte i aprovació del CTTI | Informació proveïda per PTD | Informació entregada/accions requerides pel proveïdor |
---|---|---|
En aquest consisteix en l’aprovació del projecte per part del CTTI. Per aconseguir-ho, es tractaran els següents temes en una sessió amb el CTTI: ● Seguretat (dades i plataforma) ● Criteris d’acceptació funcional (abast del projecte i validadors) ● Domini al qual pertanyen les dades del projecte |
- Resum del cas a partir de les respostes del formulari | - Document d’arquitectura - Criteris d’acceptació funcional |
3. Directrius d’integració | Informació proveïda per PTD | Informació entregada/accions requerides pel proveïdor |
---|---|---|
S’entregaran les directrius d’integració de la plataforma. Per exemple: ● Directrius i criteris d’integració continua seguint la recomanació de Databricks (estructura Bundle) ● Directrius i criteris dels dominis d’informació del projecte ● Directrius i criteris d’aprovació dels fluxos de CI/CD per a l’alliberament de Releases ● Directrius i controls de qualitat del codi, seguint les polítiques del CTTI ● Directrius i criteris de seguretat tant de plataforma, com de Dades ● Directrius i criteris de la política de FinOps i etiquetatge |
- Directrius d’integració que apliquen al projecte | No és necessària cap informació per part del proveïdor en aquest pas. |
4. Coordinació del Govern de la dada | Informació proveïda per PTD | Informació entregada/accions requerides pel proveïdor |
---|---|---|
Es realitza una revisió dels estàndards tècnics: ● Dades del cas d’ús específic ● Plantilles de govern de la dada - eines corporatives CTTIe |
- Estàndards tècnics de govern de la dada. Document de context i requisits inicials (document estandarditzat amb instruccions sobre ordenació de dades, nomenclatura i aspectes tècnics del govern de la dada.) - Plantilles eines corporatives - Regles de validació implementades - Regles de reparació implementades |
Es necessitarà informació que expliqui els següents punts o donin resposta als següents ítems: - Glossari de negoci (termes de negoci i mètriques) - Metadades (identifica sistemes, dades, atributs) - Regles de qualitat (regles a aplicar per al cas d’ús en concret) |
5. Validació dels criteris d’acceptació per a desplegament a entorn pre-productiu | Informació proveïda per PTD | Informació entregada/accions requerides pel proveïdor |
---|---|---|
Es podran revisar els següents punts per permetre l’accés a l’entorn pre-productiu (PRE): ● Lliurement per part del proveïdor del DA, DF, DT disponibles ● Validació del compliment de les directrius d’integració establertes ● Aportar evidències positives de les proves de qualitat de codi ● Aportar evidències positives de les proves d’integració i UAT ● Validar que el projecte s’ajusta als requisits d’eficiència i FinOps ● Validació dels criteris de Seguretat ● Validació del govern de la Dada |
- Criteris de validació i acceptació | Es necessitarà informació que expliqui els següents punts o donin resposta als següents ítems: - Lliurement per part del proveïdor del DA, DF, DT disponibles - Validació del compliment de les directrius d’integració establertes - Aportar evidències positives de les proves de qualitat de codi (sonar + quality gates) - Validar que el projecte s’ajusta als requisits d’eficiència i FinOps - Validació dels criteris de Seguretat - Validació del govern de la Dada |
6. Productivització del cas d’ús | Informació proveïda per PTD | Informació entregada/accions requerides pel proveïdor |
---|---|---|
Es realitzarà la promoció a l’entorn productiu (PRO). Serà necessari: ● Aportar evidències positives de les proves a pre-producció. ● Realitzar la validació funcional per als usuaris finals. |
No s’entregarà cap informació per part de PTD en aquest pas. | - Lliurement per part del proveïdor del DA, DF, DT definitius - Aportar evidències positives de les proves a pre-producció (integració i/o UAT) - Aportar conformitat amb la solució per part d’usuaris finals (si aplica) |
Final: Repàs del projecte, tancament formal
Finalment, es realitzarà un repàs global del projecte per avaluar si s’han complert els objectius i les expectatives definides a l’inici d’aquest. Aquest exercici permetrà consolidar els resultats obtinguts i recollir informació valuosa per a futurs projectes.
A més, es procedirà al tancament formal del projecte, incloent-hi la documentació final, l’entrega d’informes pertinents i una reunió de tancament amb totes les parts implicades per validar els resultats assolits i reforçar el compromís de continuïtat i col·laboració.
Important: Un cop finalitzat el projecte, es sol·licitarà al client final un document, esquema o Excel amb una llista de contactes per a casos d’incidència. Aquest document serà necessari per gestionar situacions com, per exemple, un error en les dades d’origen, on serà imprescindible disposar d’una persona de contacte a qui comunicar l’error i que pugui prendre les mesures corresponents. El document haurà d’incloure una persona responsable per a cada funcionalitat, o bé una persona a qui es pugui notificar aquestes incidències perquè les gestioni.