Introducció
L’aparició dels serveis al núvol, i com aquestes solucions es poden utilitzar per guanyar un avantatge als mercats, subratlla com tothom, des d’usuaris privats fins a empreses, poden adoptar contínuament la innovació.
La impressió al núvol és una tendència en ràpida expansió entre tot tipus d’empreses, independentment de la mida o del sector. En general, l’objectiu del servei és ser un mètode senzill i fiable d’imprimir des de tot tipus de dispositius sense estar limitat per la ubicació o la compatibilitat del maquinari.
A mesura que les solucions SaaS al núvol han continuat evolucionant i dominant el panorama tecnològic modern, el món de la impressió s’ha quedat com un bastió tecnològic més a millorar.
Els serveis d’impressió al núvol (CPS) són ofertes de computació allotjades al núvol que permeten als usuaris imprimir documents i altres materials des de qualsevol dispositiu associat. Els usuaris creen contingut i transfereixen el fitxer a un proveïdor de serveis d’impressió mitjançant el dispositiu triat que després s’encamina a una impressora connectada al núvol en una ubicació seleccionada per l’usuari.
El CPS pot ser obert (allotjat a una empresa que permet a d’altres empreses utilitzar el seu maquinari, programari i xarxa per produir materials impresos) o tancat (una xarxa pròpia que només està disponible pels clients de l’empresa). El núvol permet als administradors tenir la funcionalitat d’un servidor d’impressió sense tenir-hi accés físic, mentre que els usuaris finals poden executar programes de programari innovadors directament des dels seus navegadors web. En certa manera, el núvol es converteix en un grup de components (maquinari, interfícies i serveis) i els serveis al núvol, en el seu mètode de lliurament.
Cal afegir també que la relació d’impressió amb el núvol, és única. Sempre hi haurà un element en plataforma on-premise amb la gestió d’impressió al núvol, això és un fet innegable. Cal que hi hagi alguna cosa a les instal·lacions per facilitar la coordinació dels treballs d’impressió entre la impressora i el servei al núvol. Sí, el servidor d’impressió es pot canviar per un servei al núvol, però la impressora no.
Característiques i funcionalitats
Cal tenir present que les característiques i funcionalitats clau que es pretenen aconseguir amb les solucions d’impressió al núvol son els següents:
- Escalabilitat i flexibilitat: els pegats i pujades de versió del programari són automàtics, amb un lliurament continu i un desplegament ràpid que eliminen la necessitat d’aplicar o actualitzar regularment. A més, la gestió ofereix l’avantatge de l’escalat automàtic. Aquests tipus de solucions d’impressió són elàstiques, és a dir, si hi ha una reducció en el flux d’impressió, no hi haurà servidors d’impressió sense ús acumulats i la solució només es podrà reduir, si pel contrari, l’organització creix, el servei d’impressió podrà adaptar-se segons convingui.
- Gestió Centralitzada: un portal d’administració centralitzat ofereix una visió general de totes les configuracions, impressores i cues, així com les polítiques de seguretat, el control d’accés i els proveïdors d’autenticació.
- Compliment i recuperació: Compleixen amb els estàndards de seguretat i compliment que els atorga el núvol i es dona la capacitat de recuperació ràpida en cas de desastre.
- Multi-Plataforma: Són compatibles amb els principals els sistemes operatius del mercat.
Principals Pros i Contres
Quins són els principals avantatges de la impressió al núvol?
- Optimització de la infraestructura d’impressió: La confiança en una empresa de programari com a servei (SaaS) o d’Infraestructura com a servei (IaaS) permet obtenir el benefici del núvol que dona la capacitat de poder gestionar els serveis de forma òptima.
- Eficiència econòmica: Per a molts, l’avantatge més atractiu de la impressió al núvol, són les despeses operatives i de capital mínimes. Els usuaris estalvien en no haver d’invertir en l’emmagatzematge intern del servidor i d’altres costos d’administració. Només s’haurà de pagar pels serveis que s’utilitzen, en lloc de fer front als costos addicionals associats amb la compra, el manteniment i la substitució de maquinari i programari. Un dels objectius subjacents de totes les empreses és obtenir un benefici substancial mantenint les despeses al mínim. La impressió al núvol és una manera assequible de gestionar el volum d’impressió sense importar la mida i l’abast del negoci.
- Manteniment senzill: La major victòria per gestionar la impressió al núvol és alliberar-se del manteniment dels servidors d’impressió. Això és doblement important pels llocs de treball moderns que busquen la gestió d’impressió però necessiten d’alternatives a l’ecosistema d’impressió tradicional. A més, els controladors únics i les cues úniques simplifiquen la complexitat i l’ús de l’usuari.
- Reducció d’incidències: Les sol·licituds del servei d’assistència informàtica es redueixen significativament, ja que els problemes d’impressió sovint obstrueixen el sistema.
Hi ha algun desavantatge a la impressió al núvol?
- Dificultats tècniques: Tot i que els proveïdors de serveis al núvol solen oferir als seus clients un acord de nivell de servei que garanteix la disponibilitat aproximada del 99,95% del temps, encara hi ha espai en aquest 0,05% persistent perquè les coses surtin malament. Com que els proveïdors de serveis acullen un nombre considerable de clients, es possible que apareguin interrupcions tècniques que puguin provocar una aturada inesperada de les necessitats de producció de l’empresa si es requereix imprimir alguna cosa. Al mateix temps, si es perd la connexió a Internet, es perdrà l’accés a les dades que s’hagin emmagatzemat al núvol fins que torni a estar en funcionament.
- Seguretat: La seguretat és sovint la principal preocupació. Tot i que els diferents proveïdors de serveis al núvol posen en marxa les millors pràctiques de seguretat, col·locar qualsevol dada en un emmagatzematge extern pot suposar un risc potencial. La probabilitat de qualsevol tipus de compromís no és especialment gran, però és important tenir en compte i revisar els detalls de seguretat que es descriuen als SLA del proveïdor per assegurar que les dades estaran segures en cas d’incompliment.
- Autogestió limitada: El sistema del núvol està completament controlat i supervisat pel proveïdor de serveis. Com a client, només pot controlar les aplicacions, les dades i els serveis a la interfície i no pas la infraestructura en si. Per tant, si es vol controlar l’administració de la tecnologia d’impressió, és possible que la impressió al núvol no sigui el més adient.
Qui es pot beneficiar dels serveis d’impressió al núvol?
La impressió al núvol és una solució excel·lent per als equips de TI i els avantatges que també pot oferir a altres grups:
- Equips informàtics: Redueix la càrrega de treball de l’administrador de TI eliminant la necessitat de mantenir els servidors d’impressió i les cues d’impressió. Redueix les sol·licituds del servei d’assistència perquè els usuaris tenen accés a un desplegament d’impressió automatitzat.
- Usuaris finals: Els usuaris poden imprimir des de qualsevol lloc i dispositiu i els permet disposar de funcionalitats d’autoservei.
Casos d’ús
La impressió al núvol és una tecnologia recent, fet que molts dels casos d’ús no s’entenguin del tot. A continuació s’expliquen algunes de les situacions més habituals:
- Permetre als usuaris imprimir localment des d’un context VDI: És possible que els usuaris hagin d’accedir a impressores locals o corporatives mentre utilitzen una instància VDI que no disposa d’una ruta directa a la impressora. Per exemple: un usuari pot estar en una sucursal i utilitzar una aplicació de Windows des d’una iPad mitjançant Citrix Receiver. No hi ha cap camí de xarxa des del servidor VDI a la impressora local, però la solució d’impressió pot proporcionar aquest camí: sessió CitrixServei al núvolConnector d’impressió local.
- Substituir els enllaços MPLS utilitzats per la impressió heretada: Moltes organitzacions mantenen enllaços MPLS dedicats per permetre a les oficines remotes imprimir dades generades per un sistema ERP o altres aplicacions a la seu. Aquests costos son molt elevats al mes per a una única oficina, el que significa que un gran fabricant global podria gastar milions anualment en una xarxa que és bàsicament una VPN glorificada i només d’impressió. La impressió al núvol, pot eliminar aquest cost completament, proporcionant una ruta intermèdia al núvol des de l’origen fins a la impressora remota.
- Substituir les eines de gestió d’impressió basades en maquinari: Les eines de gestió d’impressió heretades, sovint es basen en lectors d’insígnies, quioscs o teclats autònoms o altres interfícies per connectar impressores al sistema. Un desplegament modern d’impressió al núvol pot evitar aquests requisits de maquinari, treballant amb qualsevol dispositiu d’impressió que ja es disposi.
- Habilitar la impressió nativa d’iOS a través de subxarxes/sense wifi: AirPrint , pot ser un repte a causa dels requisits del protocol Bonjour, que està dissenyat per funcionar dins de subxarxes individuals. Tot i que actualment existeixen molts productes que intenten fer un pont entre el descobriment de Bonjour a través de subxarxes, el protocol es complex de gestionar en entorns grans per part dels administradors de xarxa. La impressió al núvol pot oferir la mateixa experiència d’impressió nativa que esperen els usuaris, sense requerir una experiència real basada en Bonjour.
- Habilitar la impressió de convidats sense comprometre la seguretat de la xarxa: En entorns segurs, les impressores solen estar en una LAN per cable separada de la subxarxa wifi convidada. Les solucions d’impressió al núvol poden ajudar a permetre que els convidats imprimeixin sense permetre’ls a la xarxa.
Novetats
S’han substituït els protocols de comunicació obsolets per permetre transferències més ràpides pels treballs d’impressió, així com les tecnologies d’equilibri de càrrega i de migració per error.
El procés de conversió d’impressió s’ha millorat, fent possible la compatibilitat amb dispositius mòbils (iOS, Android).
S’han desenvolupat portals web fàcils d’utilitzar per compartir la responsabilitat entre usuaris i administradors, deixant a cada grup les tasques que millor pot gestionar: un portal d’administració permet als administradors definir configuracions de la impressora i permet controlar-les, mentre que els usuaris poden disposar d’un portal d’autoservei per que puguin seleccionar quines impressores volen de manera independent.
Referències
https://www.gartner.com/en/information-technology/glossary/cloud-printing-services-cps
https://docs.microsoft.com/en-us/universal-print/
https://docs.microsoft.com/en-us/universal-print/fundamentals/universal-print-whatis
https://www.ezeep.com/cloud-printing-ultimate-guide/
https://www.techpout.com/google-cloud-print-alternatives/
https://www.myq-solution.com/en/myq-takes-on-the-cloud-print-challenge
https://newsbook.es/actualidad/tps-anima-a-abordar-el-cloud-printing-como-oportunidad-de-negocio-2021072189230.htm
https://www.everyoneprint.com/blog/cloud-print-management-survey
https://www.everyoneprint.com/blog/10-ways-to-maintain-a-secure-cloud
https://www.papercut.com/discover/cloud-and-print/benefits-of-cloud-print-management/
https://www.a-b-s.com/everything-you-need-to-know-about-cloud-printing
https://paebusiness.com/blog/what-is-cloud-print-7-things/
Glossari
- CPS: Serveis d’impressió al núvol.
- LAN: Xarxa d’àrea local.
- IOS: Sistema Operatiu dels dispositius mòbils Apple.
- ERP: Software empresarial de planificació de recursos.
- VPN: Xarxa privada virtual.
- VDI: Infraestructura d’escriptori virtual.
- MPLS: Multiprotocol Label Switching (Tecnologia de xarxa).
- Airprint: Tecnologia d’impressió sense fils d’Apple.
###### **Unitat Arquitectura d'Entorn Digital de Treball**
###### **Direcció Arquitectura i Components Transversals**
comments powered by Disqus