El monitoratge d’una Solució TIC forma part de la seva Observabilitat. Definim el monitoratge de la disponibilitat i la capacitat com el procés de supervisar i verificar de manera contínua si una Solució TIC està accessible i funcionant correctament per evitar interrupcions en el seu ús per part dels usuaris i disposa dels recursos suficients per gestionar la càrrega de treball i demanda amb un rendiment òptim. Això implica que el monitoratge també cobreix les 4 capes d’anàlisi: preventiu, predictiu, reactiu i forense.
Actualment el monitoratge de la disponibilitat i capacitat es desenvolupa en 7 Nivells de mesura:
Nivell 1: Mesura funcional o sintètica
- Simulació d’una o vàries transaccions d’una aplicació amb un usuari virtual en horari 24x7 que informen de la seva disponibilitat.
- Simulació d’una o vàries transaccions d’una aplicació amb un usuari virtual en horari 24x7 recollint els temps d’execució de cada transacció.
Nivell 2: Mesura tècnica i dependències
- Mesures de control o xequeig dels serveis que proporciona la Solució: serveis de backoffice, APIs, o altres elements tècnics .
- Avaluació de les dependències d’altres Sistemes pel correcte funcionament de la Solució (serveis d’autenticació, APIs de tercers, integracions, etc).
Nivell 3: Mesura d’infraestructura
-
Nivell 3.1 Mesura d’infraestructura bàsica
- Dades bàsiques relatives a la infraestructura com, per exemple, la CPU, la memòria, el disc, l’espai de les particions de disc, etc, de qualsevol tipus (contenidors, màquines virtuals, màquines físiques, serveis cloud, etc..)
- Dades bàsiques relatives a la infraestructura de xarxa, comunicacions, lloc de treball, elements de seguretat, etc, de qualsevol tipus (WAN, LAN, SDWAN, SDLAN, Torres de Comunicacions, RESCAT, etc…)
-
Nivell 3.2 Mesura avançada d’infraestructura
- Dades avançades d’infraestructura relatives a la plataforma com, per exemple, dades de servidors d’aplicacions, de bases de dades, servidors web, etc, de qualsevol tipus (contenidors, màquines virtuals, màquines físiques, etc..).
- Dades avançades relatives a les plataformes de xarxa, comunicacions, lloc de treball, elements de seguretat, etc. de qualsevol tipus (WAN, LAN, SDWAN, SDLAN, Torres de Comunicacions, RESCAT, etc…)
Nivell 4: Mesura del rendiment
- Mètriques i traces del rendiment transaccional de tota l’activitat del servei: APM (Application Performance Monitoring) i altres, segons la família de servei.
Nivell 5: Mesura de l’experiència de l’usuari
- Interacció dels usuaris amb la Solució TIC en temps real: RUM (Real User Monitoring).
Nivell 6: Mesura de les dades de negoci:
- Informació pròpia del negoci, com per exemple, usuaris que fan ús d’una Solució TIC per franja horària, tràmits registrats per hora, documents signats erròniament, preinscripcions escolars correctes, etc.
Nivell 7: Procedimentació i gestió:
- Informació sobre indicadors relacionats amb els procediments i la gestió associats, són indicadors de seguiment d’aspectes com per exemple l’existència d’un pla de capacitat, la realització de proves periòdiques de càrrega, etc.