Es defineix l’observabilitat com la capacitat de mesurar, monitorar i comprendre l’estat d’un sistema mitjançant la recopilació de dades rellevants, el seu tractament i anàlisi permetent el coneixement profund del seu comportament present i l’habilitat de preveure la seva conducta futura. Una Solució TIC “observable” és aquella que permet determinar el seu índex de salut i proporciona totes les dades necessàries, extrem a extrem per cobrir 4 capes d’anàlisi: preventiu, predictiu, reactiu i forense. Fruit de les noves tendències, el CTTI es troba immers en una iniciativa per canviar del monitoratge i les operacions tradicionals cap a l’observabilitat i el control intel·ligent dels serveis.
La instrumentació de la Observabilitat d’una Solució TIC es concreta en diferents elements de mesura com, per exemple, disposar d’un nivell de LOG estandarditzat i adequat en ubicacions concretes, consultes dissenyades eficientment per a l’obtenció de dades de negoci, instal·lació d’agents en les infraestructures, disseny de sondes funcionals adequades, usuaris de navegació i/o execució fictícies i transaccions no consolidables, etc. Aquesta instrumentació de la Observabilitat de les Solucions TIC i la seva implementació ha de seguir els estàndards i les directrius del CTTI recollits al Llibre Blanc d’Observabilitat del CTTI.
Els eixos d’observabilitat establerts en aquest Llibre Blanc del CTTI i que han de permetre calcular l’índex de salut d’una Solució TIC són els següents:
Fig. 1 Paràmetres definits per a l’Observabilitat de CTTI
- Disponibilitat. Mètriques que indiquen que el sistema està donant servei.
- Capacitat. Mètriques que indiquen si el sistema està dimensionat per donar un correcte servei. Una manca de capacitat podria portar a curt o mig termini a una incidència de disponibilitat.
- Obsolescència. Mètriques que alerten del desgast tecnològic de cada sistema.
- Servei al negoci. Mètriques específiques que indiquen si el sistema està donant un correcte servei al negoci pel qual està dissenyat.
- AQ. Mètriques que indiquen si el sistema d’informació compleix amb els estàndards de qualitat establerts per CTTI.
- Seguretat. Mètriques que indiquen si el sistema d’informació compleix amb els estàndards de seguretat establerts per CTTI i per l’Agència de Ciberseguretat de Catalunya.
- Resiliència. Mètriques que indiquen la competència del sistema per recuperar-se davant de fallides o talls del sistema.
- Servei a l’usuari. Mètriques que mesuren la satisfacció d’ús dels sistemes d’informació per part dels usuaris finals.
- Cost / FINOPS. Mètriques que mesuren el cost i finances del la operativitat del sistema d’informació.
- Sostenibilitat. Mètriques que mesuren l’impacte ambiental del sistema d’informació.
Aquest eixos es basen en la recollida d’informació destacada, el seu processament i avaluació. Això es fonamenta en la recollida de diferents tipologies de dades, que es detallen a continuació:
- Mètriques: Una mètrica és un valor quantitatiu d’una característica que permet avaluar el funcionament d’un sistema. Per exemple: s’entenen com a mètriques les dades d’utilització de la infraestructura i rendiment d’un sistema (com ús de CPU, memòria, etc.).
- Logs: Registres dels esdeveniments que afecten un procés en particular, evidenciant el comportament dels sistemes. Per exemple: s’entenen com a logs el conjunt de registres generats per la infraestructura i aplicacions durant la seva execució.
- Traces: Informació de com les aplicacions i serveis interactuen entre si. Per exemple: informació de l’execució de l’aplicació, temps de resposta i seguiment de les peticions extrem a extrem.
- Altres elements d’Informació: resultats de les execucions de sondes, informació de context, paràmetres estàtics, atributs, etc. Per exemple: tipologia d’una seu, canvis en execució o versió de firmware d’un equip.
És important saber que els processos de negoci del CTTI es formen, extrem a extrem, mitjançant components de diferents famílies de serveis, enteses com a diferents agrupacions segons criteris tecnològic-funcionals.
Les famílies de serveis actuals són:
- Llocs de treball (LldT).
- Telecomunicacions (Telco).
- Infraestructura (Infra).
- Aplicacions (Apps).
- Rescat, Torres i serveis Audiovisuals
Fig. 2 Exemple de mapa del procés de negoci involucrant les famílies de serveis de CTTI
Els estàndards d’Observabilitat del CTTI s’aniran actualitzant al llarg del temps per processos de millora contínua i per l’adaptació a les noves tecnologies i paradigmes tecnològics. La implementació tècnica d’aquests estàndards es troba detallada al Llibre Blanc de l’Observabilitat del CTTI accessible pels proveïdors de servei que han de col·labora en la seva implementació.